Översättningar, Bidra! |
se en |
Vad är detta? |
Syftet med denna petition är att uppmärksamma europeiska myndigheter och beslutsfattare på farorna med mjukvarupatent och i synnerhet på de negativa effekter som mjukvarupatent riskerar att få för utbildning och lärande. IKT är numera oumbärligt verktyg för att leverera utbildning som kan möta individens behov och förmåga och samtidigt skapa förutsättningar för ett europa som kan delta kreativt, teknologiskt och ekonomiskt på en global arena. Denna petition riktar sig till EU-kommissionen, EU-parlamentet, Om Du är lärare, elev, förälder, utbildningsledare, |
Petition | Jag är oroad för att EU-kommisionens planer på ”industrial property”, utvecklingen av marknadspatent och den europeiska patent-processöverenskommelsen i kombination med Londonprotokollet kan leda till ett europeiskt införande av mjukvarupatent. Jag tror att detta kommer att äventyra utvecklingen av IKT för lärande genom att hämma möjligheterna till innovation bland europeiska pedagoger och utvecklare av IKT och e-lärande. |
Deklaration: | Jag tror att etableringen av system för mjukvarupatent skulle få avsevärt negativa effekter på innovation inom e-lärande och IKT för lärande, samt på kvaliteten på den utbildning som kommer att kunna erbjudas, inklusive:
|
Exempel: | Nedan ges två exempel på vilande ansökningar om mjukvarupatent. Exemplen kommer från ”European Patent Office” och avser patent på mjukavarulösningar för e-lärande. Patent som skulle få en uppenbar och potentiellt förödande effekt på den framtida utvecklingen av e-lärande:
|
Försäkran: | Genom att skriva under denna petition uppmanar jag europeiska beslutsfattare på alla nivåer – och särskillt i EU-kommissionen – att ompröva sina planer och säkerställa att patent inte kan används för att begränsa eller förhindra spridningen av IKT för lärande i europa. Sign it here now! |
(*) Software Patents – a potential hindrance of ICT in education. (Dec 2004) Vuorikari, R. & Sarnow, K. |
|
Questions: info@noelearningpatents.info |
Categories